Pełnoziarnisty chleb tostowy i książka "O chlebie"


Całkiem niedawno swoją premierę miała książka "O chlebie"  Elizy Mórawskiej- szerzej znanej wszystkim jako Liska. Każdą z napisanych przez tę kobietę pozycji traktuję bardzo intymnie, wręcz osobiście. Często podkreślam, że autorce White Plate zawdzięczam wiele, dlatego na pewno nie zdziwi Cię fakt, że  wypowiem się o tym wydawnictwie w samych superlatywach..
  Ale żeby nie było- jest nad czym wzdychać! :)
Całość została wydana w bardzo bliskim mi stylu vintage, na papierze kukurydzianym. W środku znajduje się 45 sprawdzonych przepisów na wypieki, począwszy od chleba na zakwasie, a skończywszy na bułkach. Eliza to czarodziejka wypieków i czuć to już od pierwszych stron książki.
Dziś bazując na przepisie autorki upiekłam chleb tostowy ( ze strony 60).
Zmieniłam nieco proporcje i wprowadziłam swoje zmiany w składnikach o czym poniżej.


Pełnoziarnisty chleb tostowy 

/ bazowałam na przepisie E. Mórawskiej z książki "O chlebie", składniki na formę keksową o długości 28 cm/


-350 g mąka pszenna
- 50 g otrębów pszennych
- 200 ml ciepłej wody ( o temp. pokojowej)
- 50 ml maślanki (o temp. pokojowej)
- 20 g świeżych drożdży 
- 1 łyżeczka soli
- szczypta cukru
- 4 łyżki oliwy

dodatkowo:
- oliwa (do wysmarowania formy)
- otręby lub bułka tarta (do oprószenia)

Drożdże wkrusz do miseczki, dodaj cukier, wodę maślankę, olej, sól.
Wymieszaj.  Dodaj mąkę, otręby i zagnieć ciasto. Jeśli robisz to mikserem, najlepsza będzie końcówka hak. Ciasto powinno być miękkie i elastyczne. Przełóż je do miski, przykryj folią i odstaw do wyrośnięcia na mniej więcej 40 minut.


Keksówkę wysmaruj oliwą, oprósz otrębami lub bułką tartą.
Przełóż do niej ciasto, wierzch obsyp otrębami.
Odstaw na 30 minut, by jeszcze podrosło. Nagrzej piekarnik do 210 stopni C. Najlepszy efekt uzyskamy używając piekarnika z funkcją parową. Jeśli Twój piekarnik nie ma takiej funkcji,  wstaw na dno miseczkę z kostkami lodu. Odpowiednie naparowanie w początkowej fazie pieczenia sprawi, że chleb będzie miał chrupiącą skórkę, a w środku będzie wilgotny i puszysty.
Piecz w 200 st. C. przez 30-35 minut. Wyjmij z formy, ostudź na kuchennej kratce.
Krój dopiero po całkowitym wystudzeniu.
Smacznego!:)


Ps: W przygotowaniu magdalenek pomogła mi retro misa. Możesz ją dostać w sklepie Bake Shop.

Śledź mój profil na Facebooku i  Instagramie!

______________________________♥____________________________

6 komentarzy

Dziękuję za komentarz. Wszystkie z uwagą czytam, choć nie zawsze mogę odpisać. Jeśli masz jakieś pytanie napisz na maila waniliowachmurka@gmail.com
Zapraszam też na fanpejdż Waniliowej Chmurki na Facebooku.

  1. Ja także uwielbiam Panią Elizę. Przepisy zawsze się sprawdzają!! A książka rzeczywiście fantastyczna.
    Twój chlebek wygląda przepysznie :)
    Pozdrawiam,
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam jeszcze chleb na zakwasie z siemieniem lnianym-genialny!

    OdpowiedzUsuń
  3. Olciku ja również uwielbiam Liskę i Jej ksiazki:) .... a ten chlebuś również piekłam:) Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę ją najpierw przejrzeć na żywo :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak się śmiesznie złożyło, że to już 3 blog dzisiaj na którym pisze się o tej książce, to chyba znak, że muszę ją kupić :D
    Pozdrawiam, Paulina :)

    OdpowiedzUsuń

jestem na instagramie