07.11.2010

A tak smakuje Polska! Modra kapusta/kapusta czerwona duszona




Określanie czerwonej, duszonej kapusty-  modrą  jest powszechnie używane na terenach Wielkopolski i Śląska.

W Poznaniu
Do gotowanej czerwonej, głowiastej kapusty dodaje się winne jabłka, rodzynki, goździki, cebulkę oraz niewielką ilość masła. Przyprawia cukrem, solą i po ugotowaniu octem. Podaje się ją tradycyjnie razem z pyzami drożdżowymi i kaczką.

Na Górnym Śląsku
Modro kapusta przyrządzana jest nieco inaczej, bo z pominięciem rodzynek, goździków- a więc bardziej oszczędna:), na koniec smażona jest na boczku, dodatkowo dodaje się do niej czarny pieprz.
Na talerzu pojawia się w towarzystwie rolady oraz klusek śląskich.

Ja swoją przyrządziłam wg. przepisu Marji Ochorowicz- Monatowej  z "Uniwersalnej Książki Kucharskiej", którą pokazywałam Wam tu. Przepis podaję bez żadnych zmian (jest idealna!) podobna do tej, którą przygotowuje się na Śląsku.



Uszatkować drobno główkę czerwonej kapusty, posolić, a gdy sok puści, wycisnąć i wrzucić na wrzącą wodę. Po parokrotnem zagotowaniu odcedzić ją na durszlak i skropić cytryną, by nabrała koloru. Tymczasem zasmażyć łyżkę masła lub kawałek drobno skrajanej słoniny z pół łyżką mąki, rozprowadzić rosołem, włożyć kapustę, dolać jeszcze soku z cytryny lub octu owocowego do smaku, posolić, pocukrować i dusić na wolnym ogniu często mieszając, aż będzie zupełnie miękka. Kapusta czerwona powinna być wygotowana na sucho, bez sosu.

Smacznego!


Moją kapustę dodaję do akcji:


______________________________♥______________________________


12 komentarzy:

danusia pisze...

nigdy nie przepadałam za czerwoną kapustą, jedna to się zmieniło i teraz z chęcią ją zajadam do roladek. Taki polski śląski obiad (:

karoLina pisze...

Doceniam urodę Twojej kapusty, ale też raczej za jej smakiem nie przepadam. Ponieważ pochodzę ze Śląska miałam z nią od czasu do czasu do czynienia, ale tak zwany śląski obiad (dokładnie takie, jak piszesz ;) to była moja zmora. Ale teraz to nawet bym zjadła, bo już nieczęsto mam okazję.

Olciaky vel Olcik pisze...

KaroLino- a widzisz? nieraz człowiek docenia to czego nigdy wcześniej nie lubił.

Zaytoon pisze...

Ja bardzo za to lubię zarówno kapustę "modrą", jak i śląską kuchnię. Może to kwestia tego, że na Śląsk mam właściwie (prawie dosłownie) dwa kroki? ;))

Ściskam, Olciu!

piegusek1976 pisze...

jeszcze nie jadlam kapusty w takiej wersji nie mniej jednak wyglada pysznie :) pozdrawiam

Izaa pisze...

i ja bardzo lubię modrą kapustę...piękne zdjęcia..;)

Panna Malwinna pisze...

a ja się przyznam że przez panie z przedszkola na samą myśl dostaję drgawek!!!
ps. ale i tak zaje..ście wygląda i teraz w wieku doroślejszym bym się pokusiła. bo w sumie nawet smaku nie pamiętam;)

Madzia pisze...

ja uwielbia modrą kapustke!! Moja babcia jest poznanianką wiec dla mnie to wspomnienie niedzielnych babcinych obiadków. kilka miesięcy temu też ją zrobiłam. wyszła bardzo smaczna...ale zapomnialam dodac cytryny i po kilku godzinach zrobiła mi sie niebieska :D

An-na pisze...

Tak sobie myślę, że to chyba najlepszy przepis na modrą kapustę, bo można ją jeszcze zalewać po ugotowaniu winegretem. Ale kapusta lubi masło a może jeszcze bardziej słoninę?

Pozdrawiam :)

Bez sosiku pisze...

Bardzo domowe, bardzo smaczne. Kuchnia polska nie jest gorsza od innych, jak się powszechnie uważa.
Pozdrawiam ciepło i zapraszam do nas :)

lo pisze...

Zjadłabym taką kapustkę, oj zjadłabym...

Anonimowy pisze...

At this moment I am goіng tо do mу breakfаst, oncе hаvіng my brеaκfaѕt coming аgain to rеad adԁitional newѕ.
Visit my weblog : rosenrod bivirkninger

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...